Державна служба з питань праці повідомила про посилення контролю бізнесу щодо трудового оформлення своїх працівників. Перевірки проводитимуться також за сприяння співробітників Державної податкової служби, Національної поліції, центрів зайнятості, Пенсійного фонду, органів місцевого самоврядування тощо. Основною метою таких перевірок буде виявлення неоформлених працівників.
Чи потрібно шукати пастку в посиленні або це підтримка традиційних перевірок згідно з Порядком відповідного контролю? Чи може це бути пов'язано з пом'якшенням карантину? З 1 вересня мінімальна заробітна плата має становити 5000 гривень. А в зв'язку з цим виникає питання, як це відбуватиметься на практиці в умовах кризи і пандемії коронавірусу. Занадто багато аргументів проти, а саме: ризик зростання інфляції, значне підвищення витрат бюджету, дефіцит і збільшення податкового навантаження на бізнес.
Прогнози не тішать, тому що переважно це торкнеться сумлінних платників податків, при цьому навіть тих, чиї виплати перевищують мінімальні. Тиск держави на платників податків спричинить зростання такого явища, як тіньова заробітна плата. Все це негативно вплине на ведення і розвиток бізнесу, на громадян, а відповідно, і на державу в цілому.
Дуже жорсткі заходи чекають на «тіньових» бізнесменів, покарання може бути фінансовим, адміністративним і навіть кримінальним. Трохи чисел, щоб наочно оцінити ситуацію, в якій опиняться роботодавці:
- фінансова відповідальність – штрафні санкції починаючи від 47,2 тисяч гривень;
- адміністративна відповідальність – штрафні санкції починаючи від 8,5 тисяч гривень;
- кримінальна відповідальність – штрафні санкції починаючи від 34 тисяч гривень і позбавлення права обіймати певні посади або займатися відповідною діяльністю до п'яти років, також загрожують арешт до шести місяців і виправні роботи до двох років.
Фінансові ризики та наслідки ухилення від трудового договору значно перевищують витрати, що виникають при оформленні трудових відносин з працівниками відповідно до законодавства. У будь-якому разі, саме відповідальні роботодавці і працівники, які платять податки, впливають на виплату пенсій, лікарняних, утримання шкіл, доріг і т. п.
Підстави, за якими може прийти інспектор праці.
- Якщо працівник звертається зі скаргою про порушення його або чиїхось прав.
- Якщо так встановив суд.
- Якщо посадові особи проінформували відповідні органи.
- Якщо надійшло звернення про порушення правил, встановлених законом.
- Якщо ЗМІ та інші джерела, проаналізувавши інформацію, наполягають на перевірці.
- Якщо це ініціатива профспілкових органів.
- Якщо це доручення прем'єр-міністра України.
- Якщо це доручення Верховної Ради.
- Якщо працівники Податкової служби та Пенсійного фонду інформують про необхідність у перевірці.
- Якщо це доручення народного депутата.
Все перераховане вище є безпосередньою підставою для візиту інспектора праці, при цьому будь-яка інформація, аналіз і спостереження зараз розглядаються і не залишаються без уваги. Для того щоб якісно моніторити і навчитися виявляти «тіньовий» бізнес, потрібно активувати всілякі методи.
У такій ситуації нікого не має дивувати або викликати запитання, якщо інспектор прийде без попередження, при чому зробити він це може в будь-який час. Він має право доступу до всіх приміщень і перевіряти будь-які документи, спілкуватися як з керівництвом, так і з працівниками. Інспектор може фотографувати, записувати і знімати все, що йому необхідно, під час перевірки. А якщо є необхідність, залучати відповідні органи. Також поширеним явищем стали перевірки дистанційно.
Не можна залишити без уваги обставини, які безпосередньо пов'язані з посиленням перевірок. Основна причина – це зменшення кількості зайнятого населення – за рік майже на півмільйона. У зв'язку з підтриманням карантинних заходів багато хто почав працювати дистанційно. А введений мораторій на проведення перевірок, безумовно, тільки погіршив ситуацію. Але інспектори вже шукають шляхи виявлення «тіньового» бізнесу і поступово вводять заходи контролю, які необхідні в післякарантинний період.
Хто в зоні ризику? Оскільки заробітна плата все ж підвищилася, а перевірки посилилися, потрібно готуватися до того, що «тіньовий» бізнес буде активно знищуватися. Для цього будуть вдаватися до всіляких методів. Звичайно ж, в першу чергу такі заходи контролю торкнутися тих роботодавців, які мають високі ризики використання найманої праці без укладення трудового договору. Це такі сфери: громадське харчування, торгівля, сфера послуг, будівництво, охоронна діяльність, лісове, сільське і рибне господарство. Згідно з аналізом, такі підприємства можуть не тільки мінімізувати кількість працівників, але також встановлювати мінімальну зарплату, зарплату за неповний робочий день і т. п.
Чого ж очікувати підприємцям? Незапланованих і строгих перевірок. Особливу увагу буде приділено документації, а саме – звітності, дотриманню всіх необхідних заходів і норм законодавства.
Ще раз хочеться підкреслити те, що все вищесказане перешкоджає прозорому веденню бізнесу і може тільки поглибити кризову ситуацію, оскільки законним шляхом вести бізнес стає вкрай складно. Спірний курс на підтримку економіки і контроль бізнесу може мати негативний характер.